مقالات فرش دستبافت ابریشم

ویژگی های فرش دستباف خوب کدام است؟

ویژگی های فرش دستباف خوب کدام است؟

اگر قصد خرید یک فرش دستبافت درجه یک را داشته باشید بابت هزینه ای که پرداخت میکنید باید از کیفیت و ویژگی های خوب آن برخوردار شوید به همین خاطر در این مقاله از سایت فروشگاه اینترنتی فرش دستباف ابریشم به سوال ویژگی های فرش دستباف خوب کدام است؟ پاسخ داده می شود و شمارا برای خرید راهنمایی خواهیم کرد . تا نتها همراه با ما باشید.

ویژگی های فرش دستباف خوب کدام است؟

کیفیت های فرش دستبافت با معیار هایی شناخته می شود که بیشتر اوقات افراد عادی نمی توانند این ویژگی هارا به راحتی تشخیص بدهند. در زیر برای شما بهترین معیار ها که یک فرد عادی که قصد خرید فرش دستبافت ابریشم را داشته باشد به شما معرفی میکنیم:

1. جنس الیاف

اولین نکته برای پاسخ به سوال ویژگی (های فرش دستباف خوب کدام است؟) برسی جنس الیاف است که میتوانید با برسی با دست کشیدن و لمس فرش به کیفیت این فرش دست پیدا کنید. فرش‌های دستباف از الیاف طبیعی مانند پشم گوسفند، پنبه یا ابریشم خالص بافته می‌شوند. این در حالی است که در تولید فرش‌های ماشینی غالبا از الیاف مصنوعی استفاده می‌شود.

معمولا افراد حرفه ای با نگاه ساده می توانند اصالت فرش را پیدا کنند اما شما بهتر است با دست کشیدن به فرش دست بافت ابریشمی کیفیت آن را برسی کنید.

ویژگی های فرش دستباف خوب کدام است؟

2.نبود تقارن در  نقشه

شاید یکی از راحت ترین راه ها برای پاسخ به سوال ویژگی های فرش دستباف خوب کدام است؟ برسی نقشه قالی و یا فرش ابریشم است . هیچ فرش دست بافتی از تقارن در نقشه خود بهره نمیبرد بنابراین همیشه در فرش‌های دستباف ناهمواری درخروجی و ساخت  نقشه و مقداری عدم تقارن وجود دارد. در فرشی که تک تک گره‌های آن با دست زده می‌شود معمولا نمی‌توان طرح نیمی از فرش را دقیقا در طرف دیگر تکرار کرد.

این دقیقا همان کاری است که دستگاه‌های فرشبافی می‌توانند انجام دهند. بنابراین در فرش‌های ماشینی، طرح‌ها و اشکال دو طرف قالی، کاملا متقارن هستند.نقشه های فرش های دست بافت ایرانی همیشه خاص بودن و این خاص بودن آن باعث شده است که آن را با فرش های دیگر جهان متمایز کند و قیمت بالاتری داشته باشد.

3.میزان تراکم فرش ابریشم

برسی تراکم را کمتر کسی توجه میکند ولی یکی از اصلی ترین و بهترین نکات برای ویژگی فرش دست بافت خوب ایرانی برسی میزان تراکم است . برخی افراد قدیمی از اصطلاح رج شمار برای میزان تراکم استفاده میکنند که هیچ ایرادی ندارد و رجشمار کلمه عامیانه آن است . رجشمار در بسیاری از سبک‌های بافت فرش، به تعداد گره‌هایی گفته می‌شود که در هر ۶.۵ تا ۷ سانتی‌متر از عرض فرش، روی چله زده شده است.

به عنوان مثال اگر رجشمار فرش ۵۰ باشد؛ یعنی در هر ۷ سانتی‌متر از عرض، ۵۰ گره وجود دارد. هر چه عدد رجشمار بیشتر باشد؛ تراکم فرش بیشتر شده و نقشه ظریف‌تر می‌شود. بنابراین در پاسخ به این سوال که ویژگی های فرش دستباف خوب کدام است؟ باید گفت که هر چه رجشمار فرش بیشتر باشد نقشه آن واضح‌تر و ظریف‌تر و تراکم بافت آن نیز بالاتر است.

ویژگی های فرش دستباف خوب کدام است؟

4.رنگ ندادن فرش دستباف ابریشمی

اگر فرش دستبافتی را خریداری کرده اید و میخواهید از اصالت این فرش با خبر شوید بهتر است بدانید هیچ فرش ابریشم درجه یک قادر به رنگ دادن نیست و اگر احساس کردید فرش در حال رنگ پس دادن و تغییر رنگ است باید به شما گفته شود فرش شما از کیفیت خوبی برخوردار نیست.

  1. رنگ فرش دستباف در جهت خواب آن، تیره تر از رنگ فرش در خلاف جهت خواب آن بنظر می رسد.
  2. در نتیجه خطوط طرح در جهت عکس خواب به شکل مشخص تری دیده می شود. فراموش نکنید رنگ فرش باید در تمام سطح آن یکنواخت باشد.
  3. به خصوص در فرش های کف ساده، دو رنگی و اختلال رنگ نمود بیشتری پیدا می کند. توجه کنید رنگ فرش به اندازه ی کافی غنی و کامل باشد و قسمت انتهایی پرز با رنگ سطح فرش تفاوت نداشته باشد.

5.اندازه فرش

از دیگر نکات برای پاسخ به سوال ویژگی های فرش دستباف خوب کدام است؟ اندازه فرش است .چند سانتی متر اختلاف در ابعاد فرش در قسمت های بالا و پایین وجود دارد که در واقع این یکی از مشخصات فرش دستباف است و عیب به شمار نمی رود، اما در صورتی که در قالیچه های کوچک به چشم می آید. با تا کردن فرش دستباف از قسمت میانی می توانید از تقارن آن اطمینان پیدا کنید.

اگر در زمان خرید به این برخوردید که فرش دست بافت از اندازه نا مشخصی برخوردار است از آن متعجب نشوید زیرا هنرمندان چیره دست ایرانی کیفیت راجوری درست کرده اند که همیشه اندازه ها کمی متفاوت است و از تقارن یکسان برخوردار نمی باشد.

ویژگی های فرش دستباف خوب کدام است؟

6.عمر و ماندگاری فرش دستبافت

معمولا اگر فرش دست بافتی را خریداری میکنید ، میخواهید فرش شما از ماندگاری و عمر بالایی برخوردار باشد تا سالیان سال از آن استفاده و همیشه به یادگار داشته باشید. از طرفی دیگر فرش های دستبافت ابریشمی هرچه پاخور بیشتری داشته باشند قیمت آنها بیشتر است. فرش دست باف نسبت به همه ی کف پوش‌های دیگر از عمر چند برابری برخوردار بوده و قابلیت بسیار بالایی برای پاکیزگی و تنظیف دارد.

7.کمک به اقتصاد

بهترین صادرات ایران فرش دست بافت است . فرش های دست بافت نشان دهنده فرهنگ ایرانی است و اکثر کشور های جهان ایران را با فرش دست بافت ابریشمی میشناسند . با خرید فرش‌های دستباف نفیس کمک قابل توجهی به حفظ میراث فرهنگی کشورمان نموده و باعث ترویج فرهنگ خود، آرزوها، آرمان‌ها و علایق بافندگان و طراحان فرش خواهید گردید.صادرات فرش های ایرانی میتواند ورود ارز را به کشور بیشتر کند و سبب رونق اقتصادی در کشور شود و ورود ارز را به کشور تسهیل ببخشد .

ویژگی های فرش دستباف خوب کدام است؟

جمع بندی

در این مقاله از سایت فروشگاه اینترنتی فرش دستباف ابریشم به سوال ویژگی های فرش دستباف خوب کدام است؟ پاسخ داده شد و سعی شد بهترین نکات که برای خرید یک فرش دستبافت به شما معرفی شود . اگر شما موارد دیگری برای شناخت ویژگی یک فرش دستبافت خوب میشناسید در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید تا افرادی که قصد خرید دارند از نظرات شما بهرمند شوند.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *